Vad har man då att förlora?

Jag satt och tänkte på en sak förut idag. Det är så fruktansvärt många unga människor, och äldra med för den delen, som går runt och funderar på vad de ska göra. Man vet inte vad man vill och det som för mig förbryllad är att många av de här människorna verkar tro att de ska få ett brev på posten stämplat med "det här är vad du vill". Om det är någon tröst så tror jag att det är mer en regel än ett undantag att människor genom hela livet funderar över "vad man vill bli när man blir stor". Det är inte alla lyckans ostar som vet från dag ett vad de vill syssla med resten av livet, och det är okej!

Jag vet inte om jag vill syssla med ekonomi sen, jag vet inte om jag vill bo här i Östersund sen, jag vet helt klart inte vad jag vill jobba med sen. Men, det betyder inte att jag inte vill göra det jag gör nu, att jag inte vill vara där jag är nu. Jag har svårt att tro att det skulle vara meningslöst bara för att jag inte har stenkoll på vad som kommer sen. Däremot vet jag att jag växt som människa genom att låta grubbel och funderingar bli de aktiva valen som gör att jag är här idag. Jag valde att plugga vidare efter gymnasiet, jag valde en utbildning jag tyckte verkade bra och sen valde jag en stad där jag kunde tänka mig att bo. I och med det har jag hittat fantastiska vänner, jag har blivit sambo, jag har lärt mig högskolelivet, jag får möjligheten att leva studentlivet. Jag har utvecklats.

Vad jag skulle komma till är, att oavsett om man inte vet vad man vill tror jag det är viktigt att man ändå försöker att välja. Jag tror att det är huvudsaken att man gör någonting, oavsett vad någonting är. Jag tror att man ofta blir nöjd med resultaten av de aktiva valen man gör, och jag tror definitivt att det är enklare att bli nöjd med något man trots allt valt själv än vad man blir om man väntar på det där brevet på posten. Det är liksom bara att våga, för vet man ändå ingenting, vad har man då att förlora?


» Att resa betyder att nå ett mål. Att vandra betyder att vara på väg.

♥        J e n n i f e r .

Kommentarer
Postat av: Marie

Kloka ord från en klok flicka! Sen är det också fantastiskt att man inte vet åt var det bär när man är 20 år! Vad tråkigt det skulle bli om man visste alla val man ska göra i framtiden..det ena valet leder till det andra liksom.Det är det som är livet..vi har alltid ett val att göra. Finns både stora och små val...vad ska jag ha på mig för kläder idag eller vad ska jag äta.

Fast jag vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor..jag trodde jag ville det ena men när jag väl valde blev det det andra...



Kram på dig!

2011-05-04 @ 18:44:21
URL: http://www.alpacka.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0