Den goda grytan.

Okej, nu glömde ju jag knäppa någon bild på den där goda grytan, men prova göra den ändå, okej?! Jag ska försöka uppskatta måtten på det jag använde, men för det mesta använde jag mig av en höft eller två.

En grovt hackad gul lök
En slantad morot
Grytbitar av fläskkött
Några färska champinjoner
Soja
Sötsursås
Vatten
Mjölk

Fräs lök, morötter och champinjoner i lite olja. Pressa ner två vitlöksklyftor. Häll sedan på tre höftar soja, två höftar sötsursås och två höftar vatten så det får koka ihop lite. Stek grytbitarna i en stekpanna och krydda dem med de kryddorna som ser spännande ut. Jag hällde dit lite vitlökspulver, cayennepeppar, salt, vitpeppar och svartpeppar. Lägg sedan ner köttet bland de övriga ingredienserna. Vill man ha grytan lite krämigare kan man hälla på några höftar mjölk och toppreda med mjöl och vatten. Häll på mer soja eller sötsursås om det behövs, smaken är som baken och alla höftar olika. Kanske lite mer salt med. Koka ris. Ät och njut. Superenkelt och hur gott som helst!

Bra mat om man är sugen på lök vilket jag var idag.



» Image – betyder att man tillstår att tuben är viktigare än tandkrämen.

♥        J e n n i f e r .


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0