Blåbärsglögg.

Nu är det ju som så, att den glöggen jag kokar är en lite enklare variant än receptet som jag haft som lite höftarhjälp. Till att börja med hade jag ingen påse med glöggkryddor när jag skulle koka glöggen så därför har jag enbart höftat med hela kardemummakärnor, malen ingefära, kanelstänger och hela kryddnejlikor. Orginalreceptet säger dessutom att man ska sila innan man kokar i sockret, att kryddorna ska ligga i någon knepig påse för att man ska kunna stoppa ner dem tillbaka efter silningen så de kan ligga och dra ända tills glöggen svalnat och så vidare. Sånt där bök är däremot inget för mig. Därför gjorde jag såhär:

Tjoffsa ner allt i en kastrull. Höfta i kryddor, smaka av, höfta i lite mer av allt och smaka lite till. Kom ihåg att ju mer man smakar, ju finare färg får man i munnen! När det är klart så är det klart och då kan man sila av det och hälla upp det. Smidigt så det förslår!



» Den finns en enkel lösning för alla svåra problem och den är alltid fel.

♥        J e n n i f e r .


Kommentarer
Postat av: ena

Verkar väldigt god...ska testas senare. Jag bakar pepparkakor idag, gjorde dubbel sats så det höll aldrig på ta slut...men nu äntligen kväller:)

2011-12-18 @ 21:49:19
Postat av: Jennifer

Ja det tycker jag att du ska göra! :) Oj, dubbel sats, det var modigt! Skönt att du fått kväll nu!

2011-12-18 @ 21:53:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0